Dette er viktig i en kantine

Kantinedrift

Hva er det som er viktig for deg at kantinen på arbeidsplassen eller studiestedet har? For de fleste av oss så vil det som serveres i kantinen være avgjørende, kanskje i kombinasjon med prisen. For det er jo tross alt det vi putter i oss som betyr noe, og i det moderne og opplyste Norge ønsker stadig flere å spise både sunnere og friskere. Dette stemmer med de undersøkelsene som nylig har blitt gjort blant arbeiderne i Oslo, der de måtte svare på hva de mente var viktig i en kantine. Se video.

Det er OBOS og Norstat som sammen har gjort en undersøkelse blant arbeidstagere og ledere i flere av de største bedriftene i Oslo. Her kommer det tydelig frem hva de fleste mener er viktig i en kantine, men noen av punktene vil kanskje overraske noen. Vi går utfra at de fleste er enige i hva som er viktig for en kantine, men vi gjør oppmerksom på at siden denne undersøkelsen kun er foretatt i Oslo-området, så gir den nødvendigvis ikke en pekepinn for hva arbeidere over hele landet synes.

1 – kvalitet på maten

Det som er viktigst ifølge undersøkelsen er at kvaliteten på maten i kantinen er god. En kantine eksisterer tross alt for å mette magene til de som handler der, og følgelig er det godt å se at dette naturlige punktet følger med (i motsetning til punkt to). Stadig flere nordmenn er opptatt av å spise sunt, samtidig som mange også ønsker et vegetarisk alternativ – eller økologiske råvarer. Vi antar at de færreste kantiner i Norge klarer å opprettholde et slikt tilbud, men det er langt fra umulig og vil garantert skape positive reaksjoner i bedriften.

2 – trådløst internett i bygget

Det som er nest viktigst for arbeidere og ledere i Oslo-området når det kommer til kantinedrift, vil kanskje få noen til å himle med øynene. For det er at trådløst internett (WiFi) er tilgjengelig i kantinen, og for øvrig i hele bygget! Vi er (merk: Oslo-arbeidere er) blitt såpass avhengige at dette punktet er viktigere enn for eksempel utvalg av mat i kantinen, noe som kanskje er urovekkende. Men det er jo naturligvis trivelig å kunne lese nyheter i lunsjen, med mindre man bruker kontortiden på dette uansett.

3 – utvalget i kantinen

Det som er tredje viktigst for arbeiderne i Oslo når det kommer til kantinetjenester, er utvalget. Med andre ord kommer kvalitet foran kvantitet, noe som er forståelig nok. Men et godt utvalg er også nødvendig for å ha fornøyde arbeidere – det er slettes ikke sikkert at alle liker det samme. Dessuten er det mange som også liker å innta frokosten på arbeidsplassen, og det kan også være lurt å tilby tjenester som overtidsmat for de som blir nødt til å sitte ekstra lenge på jobb. Ting man bør tenke på når det kommer til utvalg, er alt fra vegetarmat til laktosefri mat i tillegg til det å ha et generelt variert utvalg.

Kantine

4 – store lokaler

Som fjerde punkt i undersøkelsen, så ønsker nordmenn seg store lokaler med god plass. Det er kanskje forståelig nok, og vi antar at mange bedrifter i dette området har små kantiner med konkurranse om plassen. Når man først tar seg lunsj så ønsker man neppe å krangle om plassen, og følgelig vil de fleste ønske seg romslige lokaler i kantinen. Så slipper man å utsette lunsjen bare fordi at man vet at det nesten ikke finnes sitteplasser.

5 – store vindusflater

Sist, men ikke minst, så ønsker nordmenn seg store vindusflater i kantinen. Akkurat hvorfor dette er så viktig er kanskje vanskelig å si noe mer om, annet enn at det slipper inn mye lys og gir en avslappende atmosfære. Spesielt er det kanskje mange kontorarbeidere som ønsker en fri og stor sal med god utsikt der man kan nyte det som kanskje er et av dagens aller mest fortjente måltider.