Nyttig info om det å registrere et varemerke

Hva er egentlig et varemerke? Et varemerke er det som kjennetegner varene dine, virksomheten eller butikken. Alle som starter en bedrift av hvilket som helst slag, må ha et navn eller en logo som forklarer hvem man er. Det kan være et navn slik som det danske selskapet og butikken Ilse Jacobsen, eller et enkelt symbol med eller uten bokstaver.

Derfor blir det egentlig ikke et valg om man burde registrere varemerke eller ikke. Når en registrerer varemerket så blir man eier av dette varemerket. En får dokumentasjon som viser eierskapet og dermed er man sikret at ingen snapper det opp. En sikrer også at andre ikke kan etterligne og lage et nesten likt varemerke for å dra fordel av det en har brukt av tid og midler i å bygge opp varemerket.

Gjenkjennelse

I tillegg til å fortelle verden hvem man er med varemerke, så er det gjenkjennelsen som er viktig. Ofte velger man ut fra et sekunds øyeblikk og man bruker ikke tid på å vurdere valget. Vi har en tendens til å velge ting man kjenner igjen.

trademark

Et navn eller en logo med et symbol betyr mye mer enn kun det vi ser, det betyr også alt vi vet om det. Så når vi raskt velger utfra gjenkjennelse selv om det virker som vi bare plukker ut den vi kjenner igjen, så har allerede hjernen data om varemerke som gjør at vi velger dette merket.

Markedsføring og reklame er like mye for å skape gjenkjennelse av merket som å selge produktene og merket. Hvordan man markedsfører og hva en vektlegger, vil spille inn på hvordan vi vurderer varemerke og følelser som oppstår når vi ser det.

Unikt

Når man skal velge varemerket til virksomheten så er det viktig at det er unikt slik at det er enkelt å skille virksomheten fra konkurrenter. Det er også viktig at det er unikt slik at en ikke ender opp med å ufrivillig kopiere andre. Det er regler for hva en kan få godkjent når en skal registrere varemerke.

Trademarks

  • Eneretten blir ikke godkjent hvis ord/ordene eller symbol/figurer kun beskriver produktet eller virksomheten. For eksempel vil man ikke få enerett på Stavanger Frisør. Det beskriver kun hvor frisøren holder til, og andre frisører i Stavanger må også kunne beskrive hvor de er.
  • Når man registrerer varemerke så må det være unikt for produktet eller virksomheten. En må sjekke at ingen like produkter eller firmaer som driver i samme bransje allerede har dette varemerket.

Nesten en av tre som søker om å registrere varemerke får ikke varemerket godkjent. Det er enten fordi noen andre har enerett på det samme eller et lignende, eller fordi det ikke er unikt nok.

Hvordan kan en finne ut av dette før man begynner prosessen med å registrere varemerke? Det finnes et nettsted som heter navnesok.no. Der kan man søke opp og sjekke:

  • Domenenavn
  • Varemerke
  • Foretaksnavn

Hvordan gjøre varemerket unikt og godkjent?

Først noen enkle eksempler på hva som er lov og hva som ikke blir godkjent. Hvis en skal produsere og selge syltetøy, så kan en ikke la virksomheten hete syltetøy. Det bare beskriver hva en selger og andre produsenter på også kunne skrive at de selger syltetøy. Hvis man legger til Navnet Henriettes syltetøy, så blir navnet unikt.

varemerkeregistrering

På samme måte kan ikke et syltetøyglass som selges kun ha en logo eller et bilde av et bringebær. Andre som lager bringebærsyltetøy, må også kunne bruke bilde av et bringebær. Altså bildet er ikke unikt i akkurat den bransjen.

Derimot hvis en annen bransje har en logo som består av hva de gjør og et bilde av et bringebær, så kan dette være ok siden det er unikt for akkurat denne bransjen. Det kan være ordet frisør pluss bilde av et bringebær.

En kan heller ikke få godkjent et utsagn eller en setning i tillegg til type bransje. Eksempel på dette er setningen «Beste burger i byen – fastfood restaurant». Dette er ikke unikt og blir sett på som en annonsesetning eller en reklamesetning som alle fastfood restauranter i byen må kunne bruke.

Et annet eksempel på hvordan et varemerke kan eller ikke godkjennes er hvis en tar en produsent av kaffe. Hvis varemerke skal være teksten «smakfull og fyldig» ved siden av en kaffebønne, blir det ikke godkjent og man får ikke registrert varemerke. Årsaken er at det ikke er unikt for en kaffeprodusent.

Hvis man derimot tar samme tekst inne i et bilde eller en figur som ikke har noe med kaffe å gjøre, da blir det unikt for akkurat kaffebransjen. Det kan være teksten inne i en palme, en krokodille eller en apekatt.

Verdi i seg selv

Virksomhetens eller produktets varemerke er verdifullt i seg selv. Når Nike for eksempel kjører store kampanjer så er det ofte ikke rettet mot spesielle produkter som ønskes solgt. Det er selve varemerke de promoterer. Nike vil for eksempel bruke kjente sportsfigurer, atleter som har samfunnsmessige roller i tillegg til sporten de utøver for å vise hvor samfunnsmessig engasjert og våken virksomheten er.

For hver annonse og kampanje ethvert varemerke investerer i, så øker det menneskers følelser, gjenkjenning og oppmerksomhet mot varemerket. Dette øker verdien til virksomheten, og varemerket kan for mange virksomheter være virksomhetens mest verdifulle eiendel.

nike varemerke

Tar man sportsmerke Nike, så har de gått ut offentlig og vært svært tydelig på hvor varemerke stiller seg i offentlige sosiale debatter.

Et eksempel er når de kjørte den verdensomspennende kampanjen hvor de brukte den amerikanske fotballspilleren Colin Kaepernick. Dette var kontroversielt på grunn av at han mistet kontrakten sin i NFL, fordi han fikk med seg andre afrikanske amerikanere til å knele under kampenes åpnings sang som er nasjonalsangen.

Dette ble en bevegelse som for omtrent 5 år siden hvor de knelte for å vie oppmerksomhet mot politivold rettet mot mørkhudede i USA. Nike stilte seg sammen med spillerne i denne sosiale bevegelsen.

Verdien av selve varemerke blir betydningsfullt når man for eksempel skal tiltrekke seg investorer, banklån blir enklere å motta og det er enklere å inngå samarbeidsavtaler med andre virksomheter.

Det første en gjør

Når virksomheten er i startfasen, så burde det å registrere varemerke være noe av det første man gjør. Det er mye arbeid i å gjøre et nytt selskap eller et nytt produkt kjent. Uten bevisst annonsering, blir det som å starte en butikk midt inne i skogen uten å fortelle noen at butikken eksisterer. Annonsering og markedsføring er som å slå på lysene i butikken og gi alle potensielle kunder et veikart.

Å gjøre det nye selskapet eller produktet kjent, tar både tid og koster penger. Ofte starter man med et lite og stramt budsjett og man har gjerne ikke mye overskuddskapital å skusle bort. Hvis dette gjøre før en har rukket å registrere varemerke sitt, kan man gå på en skikkelig smell. Det kan være som beskrevet tidligere flere årsaker til at registreringssøknaden ikke godkjennes.

Da må man skape et nytt varemerke og egentlig gjøre mye av den samme markedsføringen og annonseringen som man gjorde første gang. I tillegg har man kanskje dørskilt, utstyr og for eksempel uniformer med gammelt varemerke. Gjør det riktig første gang. Det er også flere nettsteder som hjelper en med søknader som omhandler det å registrere varemerke.