Googles Mobilrangeringsoppgjør er i ferd med å ta av

Mobilvennlig webdesign

Google har satt ned foten for nettsider som ikke er skreddersydde til våre økende utbredte mobilskjermer.

Tirsdag 21. April er datoen da nettsider som ikke er blitt ansett til å ha mobilvennlige webdesign av Googles eget analyseverktøy, rangere dårligere i søkeresultater, noe som kan bety en minking av fortjeneste for selskaper som er sterkt avhengig av nettrafikk.

Det var noen store navn blant de som ikke klarte det innen mandag, basert på noen få overfladiske søk fra Googles gratis testverktøy. Microsofts Windows hjemmeside for telefoner hadde ikke et mobilvennlig design, på grunn av at teksten på siden var for liten til å lese og linkene var for nærme hverandre.

Hjemmesiden til The Daily Mail og det italienske moteselskapet Versace, var også i fare for å rangere dårligere i søkeresultatene på grunn av dette.

Oppdateringen kommer til å ta plass i sanntid, så med en gang organisasjoner gjør nettsidene deres mer mobilvennlige kan de forvente å bli gjenoppført av Google.

Den kommer også til å treffe nettsider på et side-etter-side basis, så selv om oppdateringen ikke trekker ned hele domene, kan måten de organiske søkeresultatene blir vist på, fortsatt være rammet.

Fallet i rangeringer vil kun påvirke søk gjort fra mobiltelefoner, og ikke nettbrett eller stasjonære datamaskiner. Men når du tar i betraktning at det antas at rundt halvparten av alle Google søk kommer til å komme fra mobile enheter innen slutten av 2015, er det mulig at dette er en veldig betydningsfull påvirkning.

En representativ fra Googles Webmaster Trends teamet, Zineb Ait Bahajji, ble sitert på SMX München tidligere i år, og sa at oppdateringen vil ha en større påvirkning på nettsider enn Googles tidligere algoritmeoppdateringer, med kodenavn Panda og Penguin, som var mer fokusert på å luke ut spamlignende SEO taktikker.

Panda på sin topp, ble rapportert å påvirke rundt 12% av alle søk, mens Penguin kun påvirket 4%. Denne siste oppdateringen kommer til å påvirke alle nettsider, og alle mobile søk, så her er det snakk om at prosentandelen vil bli vesentlig høyere.

Google advarte nettsideutviklere om denne oppdateringen allerede i februrar, og forklarte at den ville ekspandere bruken av mobilvennlighet som et rangeringsverktøy.

“Denne forandringen kommer til å påvirke mobile søk i alle språk rundt i verden og vil ha en betydningsfull påvirkning i våre søkreresultater” ble lagt til.

Selskapets inntekter fra mobilannonsering har nesten tredoblet fra $2.2 Milliarder i 2012 til $6.3 milliarder i 2014, så det er absolutt i Googles interesse å forbedre den mobile søkeopplevelsen for forbrukere, spesielt hvis den vil øke prisene for reklamer på mobiler.

I januar 2015 var mer enn 88% av alle globale nettsøk gjort gjennom Google, med Bing og Yahoo fortsatt langt bak.